Top Menu

Ομιλία κατά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Πανεπιστημίου Πατρών, Πανεπιστημίου Λευκωσίας και Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας για την δημιουργία Μεταπτυχιακού Προγράμματος

                                                                                     

              
                                                                                                                  Παναγιωτόπουλος Γιώργος

Αν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών 

Αρχαία Ολυμπία 18/9/2022

  

Πανοσιολογιώτατε, 

Κύριε Υπουργέ,

Κυρία και Κύριοι Βουλευτές,

Κύριε Γενικέ Γραμματέα

Κύριε Πρύτανη του Πανεπιστημίου Λευκωσίας

Κύριε Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών

Κύριοι Αντιπρυτάνεις

Κύριε Κοσμήτορα  

Κυρία Πρόεδρε του Περιφερειακού Συμβουλίου

Κύριε Δήμαρχε της Αρχαίας Ολυμπίας

Κύριοι Συνάδελφοι Καθηγητές

Κύριε Δ/ντα Α/θμιας Εκπ/σης

Κυρίες και Κύριοι,……

 

Νιώθω οργισμένος που ο τόπος μου, η Ολυμπιακή γη, βιαίως διεγράφη από τον ακαδημαϊκό χάρτη και αποτελεί τον μοναδικό νομό της χώρας που του επιφυλάχθηκε τέτοια μεταχείριση με τους συμπολίτες μου να το έχουν βαθιά συνειδητοποιήσει. 

Νιώθω όμως και ελπίδα, ότι μπορούμε να πιάσουμε το νήμα από την αρχή και να ξεκινήσουμε την προσπάθεια, σήμερα, εδώ από το λίκνο του πολιτισμού, την Αρχαία Ολυμπία, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ένα νέο σταθερό βηματισμό προς το αναγκαίο και αυτονόητο.

Το χθες είναι δικό μας και πρέπει να το διορθώσουμε, παραδίδοντας το παρόν στην νέα γενιά με τις προϋποθέσεις για επιτυχίες. 

Δεν θα σταθώ λοιπόν στο κοντινό παρελθόν, έχω εξάλλου τοποθετηθεί πολλάκις δημόσια και επώνυμα, με την επιβεβαίωση από τις εξελίξεις των θέσεών μου, αναλαμβάνοντας συνάμα  την ευθύνη ως ενεργός πολίτης.

Είμαι σύμφωνος και υιοθετώ πάντα τη ρήση του Μ. Λουντέμη ότι: «Η ειλικρίνεια πάντα μυρίζει λίγο δύσοσμα, αλλά την προτιμώ από τα αρωματισμένα ψέματα».

Σήμερα δεν ζητείται μόνο ελπίδα, ζητείται και αλήθεια.

Έτσι, λοιπόν, θα ξεκαθαρίσω προς κάθε κατεύθυνση ότι δε συμμετέχω σε καμία προσπάθεια εξωραϊσμού της αδικίας του τόπου μου, αλλά είμαι παρών, συνεχίζοντας όχι στο βασίλειο των ιδεών και των μύθων, που όλα εξαρτώνται από τον ενθουσιασμό, αλλά στον πραγματικό κόσμο που όλα στηρίζονται στην επιμονή, όπως έλεγε ο Γκαίτε.

Δεν αποτελεί πρόοδο η αδράνεια απέναντι στις προκλήσεις, η θορυβώδης απουσία, η έκπτωση των ευθυνών και ο εφησυχασμός στην υπηρεσία του «τίποτε» για την αποφυγή του κόστους. 

Γι΄ αυτό,   

Είμαι αισιόδοξος ότι σήμερα είναι μια νέα αφετηρία, μια νέα αρχή και ταυτόχρονα ένα ελπιδοφόρο μήνυμα ότι η Ολυμπιακή Γη, και συγκεκριμένα η Αρχαία Ολυμπία, μπορεί να γίνει πραγματικά ένας πόλος πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ευρύτερης μόρφωσης και παιδείας αλλά συνάμα ανάπτυξης και πολιτισμού.

Είμαι αισιόδοξος γιατί η σημερινή συνεύρεση έχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό, τόσο για την ακαδημαϊκή κοινότητα, με τη συνεργασία δύο κορυφαίων πανεπιστημίων, όσο εξίσου και για την ίδια την κοινωνία της περιοχής, μιας και αποτελεί πρόκληση η συνεργασία με την αυτοδιοίκηση, με τον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας, για ανάληψη σειράς πρωτοβουλιών,  στο πεδίο της επιστημονικής περιοχής που θα επιλεγεί, που είναι αναγκαίες στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας, τόσο στην επιστήμη όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό πεδίο.

Είναι προφανές ότι το εγχείρημα του μνημονίου συνεργασίας φιλοδοξεί να συνθέσει μια νέα ταυτότητα, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, με δυναμική, που θα απορρέει από τον επιστημονικό του προσανατολισμό και την ξεχωριστή, δυνητικά συμβολή στην ποθούμενη ανάπτυξη του τόπου.

 

Είναι θεωρώ ταυτόχρονα προφανές, ότι αυτό το κύτταρο των επιστημονικών – εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που θα υλοποιηθούν, αρχικά στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών και στη συνέχεια με τον εμπλουτισμό τους με αναλόγου περιεχομένου πρωτοβουλίες, μπορεί να μετατραπεί σε ταγό των επιστημονικών εξελίξεων στον χώρο της εκπαίδευσης αλλά και του πολιτισμού.

Να προσδώσει την αναγκαία και κρίσιμη μάζα γνώσεων και δεξιοτήτων στους φοιτητές του, καθιστώντας τους έτσι ικανούς να ανταποκριθούν στο επιθετικά μεταβαλλόμενο περιβάλλον της αγοράς εργασίας και συνδυαστικά θα έλεγα, να αποτελέσει και οδηγό δράσεων και ενεργειών, με στόχο την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, του ιδιαίτερου και ξεχωριστού, από τη φύση και ιστορία, αυτού τόπου.

 Κυρίες και Κύριοι,

Αυτή η πρωτοβουλία για την υλοποίηση του μνημονίου συνεργασίας φιλοδοξεί κάτι ξεχωριστό. Κάτι που ίσως για άλλες ακαδημαϊκές κοινότητες του αναπτυγμένου κόσμου, να είναι αυτονόητο .

Φιλοδοξεί να σηματοδοτήσει την αλλαγή. Τη μετάβαση. Τη δημιουργία ενός νέου οδικού χάρτη, που η πορεία του θα εγκολπίσει τις επιστημονικές, ερευνητικές και αναπτυξιακές  ανάγκες,  όλων όμως των συμμετεχόντων.

Φιλοδοξεί να προσφέρει μια νέα ανάγνωση ή μια νέα αφήγηση, ικανή να ανταποκριθεί όμως επαρκώς, στην ανάγκη για γέννηση προκλήσεων και ευκαιριών προς όλους τους συμμετέχοντες, είτε αυτοί είναι οι φοιτητές είτε μέλη της κοινωνίας.

Φιλοδοξεί να διαμορφώσει όρους και συνθήκες, μιας δυναμικής όμως σχέσης, μεταξύ όλων των συντελεστών της ακαδημαϊκής ζωής από τη μία και των δρώντων μελών της κοινωνίας από την άλλη, που θα παράγει γεγονότα ανάδειξης και αξιοποίησης του τρίπτυχου Εκπαίδευση – Πολιτισμός – Τοπική Ανάπτυξη.

Εν κατακλείδι, φιλοδοξεί να συνδέσει όλους σε μια κοινή συνισταμένη πορεία για την επόμενη μέρα που όλοι επιθυμούμε, αλλά διστάζουμε να διεκδικήσουμε.

Το λέω αυτό, διότι εμπεριέχει τη βεβαιότητα ενός κοινού τόπου, μια κοινής πορείας, μιας κοινής αγωνίας για επιτυχία.

Αλήθεια,

Ας αναρωτηθούμε: Υπάρχει άλλος δρόμος από τη δράση, από τη συνέργεια στις πρωτοβουλίες, από τη σχηματοποίηση και τον σαφή καθορισμό στόχων, από τον συντονισμό όλων των δυνάμεων που μπορούν να ερμηνεύσουν, έστω και με τα δικά τους εργαλεία, τη μέχρι σήμερα κατάσταση για να την αλλάξουν ;

Υπάρχει άλλος δρόμος για διαφυγή προς τα εμπρός;

Κι εδώ αξίζει να σημειώσω ότι, η σημερινή μάζωξη, είναι ένας μόνο σπόνδυλος, ενός σχεδιασμού που θα ξεδιπλωθεί συν τω χρόνω, προσφέροντας την αναγκαία επιβεβαίωση στην ήδη εκφρασμένη βούληση των εταίρων του μνημονίου.  

Από τα παραπάνω, θα έλεγα ότι:

Είναι ίσως η κρίσιμη στιγμή, το αφηρημένο όραμα, για την τριτοβάθμια εκπαίδευση,  πρέπει να σχηματοποιηθεί, να διαμορφωθεί σε μια σύντομη, περιεκτική και καλά δομημένη ιδέα που επικεντρώνεται και ορίζει με σαφή τρόπο: Τι θέλουμε να πετύχουμε?

Αλλά και κάτι ακόμα πιο σημαντικό: Δεν κοιτάμε προς το παρελθόν. Εμείς κοιτάμε προς το μέλλον.

Έστω και με τις πιο αντίξοες συνθήκες μέχρι σήμερα, κόντρα σε όλα τα στημένα προγνωστικά, δηλώνουμε πως όταν θέλουμε, μπορούμε.

Πως όλα γίνονται, αρκεί να υπάρχει όραμα, στόχος, σκληρή δουλειά και συνεργασία.

Επί της ουσίας ιδιαίτερα,

Ας αναλογιστούμε ότι, με τον Πολιτισμό μπορούμε να δώσουμε μια πολύ πιο ισχυρή ταυτότητα στην ανάπτυξή μας.

Με την Εκπαίδευση, μπορούμε να δώσουμε μία νέα αναπτυξιακή δυναμική στην αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας.

Κυρίες και Κύριοι,

Ας μου επιτρέψετε όμως να καταθέσω τις σκέψεις μου για τη συμβολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ανάπτυξη, που αποτελεί και την προσδοκούσα προστιθέμενη αξία του φιλόδοξου εγχειρήματος όπως ενδεικτικά, αλλά όχι περιοριστικά, το αντικείμενο της συνεργασίας περιλαμβάνει.

Ειδικότερα

ü Σχεδιασμό και  δημιουργία Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών που θα προσφέρονται από κοινού,

ü Από κοινού διοργάνωση επιστημονικών και άλλων δραστηριοτήτων (π.χ. συνέδρια, ημερίδες, εκδηλώσεις κτλ),

ü Υλοποίηση εκπαιδευτικών και ερευνητικών προγραμμάτων και καινοτόμων πρωτοβουλιών,

ü Ενίσχυση της επιστημονικής συνεργασίας μέσω π.χ. της ανταλλαγής δημοσιεύσεων, εκπαιδευτικού υλικού, τεχνογνωσίας, δεδομένων κτλ,

ü Αξιοποίηση του θεσμού του (επισκέπτη) καθηγητή για τη διδασκαλία μαθημάτων, διεξαγωγή διαλέξεων κτλ,

ü Συνεργασία των ερευνητικών ομάδων και εργαστηρίων των μερών,

ü Συνεργασία με στόχο τη θεωρητική και πρακτική άσκηση των φοιτητών και την επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων,

ü Μεταφορά  της τεχνογνωσίας,

ü Ανταλλαγή εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού,

ü Από κοινού υποβολή προτάσεων για την ανάληψη και υλοποίηση ερευνών, μελετών και προγραμμάτων.

Σε μια εποχή με ιδιαίτερα κοινωνικοπολιτικά και οικονομικά χαρακτηριστικά, με έντονες δημογραφικές και περιβαλλοντικές αλλαγές, με συνεχώς αυξανόμενη κρίση αξιών και αρχών, με υψηλά ποσοστά ανεργίας, με μεγάλη διαρροή ανθρώπινου κεφαλαίου, η εκπαίδευση καλείται να διαδραματίσει έναν ιδιαίτερο ρόλο όπως λέει η ακαδημαϊκή κοινότητα.

Έναν ρόλο πολυδιάστατο, που θα έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως αυτά υπαγορεύονται από τις τοπικές, εθνικές και διεθνείς συνθήκες. Ρόλο προσαρμοσμένο στην ανάγκη διαμόρφωσης πολιτών ικανών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις και να συμβάλλουν στην επίτευξη της ανάπτυξης.

Πώς συνδέονται, ωστόσο, η ανάπτυξη με την εκπαίδευση;

Η ανάπτυξη, εξορισμού, συνδέεται με την εκπαίδευση, καθώς αφορά στη συστηματική χρήση και αξιοποίηση της επιστημονικής και τεχνικής γνώσης προκειμένου να υλοποιηθούν συγκεκριμένοι στόχοι ή αιτήματα. Επιπλέον, συνιστά μια διαδικασία οικονομικού και κοινωνικού μετασχηματισμού, η οποία βασίζεται σε σύνθετους πολιτιστικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες καθώς και στις μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις.

Από το προαναφερθέν,  διαπιστώνει κανείς πως η εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό εργαλείο της ανάπτυξης. Αυξάνει την ανάγνωση και ανάλυση των προβλημάτων, συμβάλλει στην ατομική, κοινωνική και οικονομική εξέλιξη με τρόπο σύνθετο, ρευστό και δυναμικό, ενδυναμώνει τις υπάρχουσες δομές, υπηρεσίες και ιδρύματα που υπηρετούν και στηρίζουν το άτομο, συμβάλλει στη διάχυση των γνώσεων και πρακτικών, βελτιώνει τη γνώση και την έρευνα.

 

Ποιες είναι οι διαστάσεις του ρόλου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προς την ανάπτυξη;

Σύμφωνα με διάφορους θεωρητικούς, η τριτοβάθμια εκπαίδευση λειτουργεί:

1.                 Ως παράγοντας βοηθητικός στη δημιουργία «συνθηκών ευημερίας»

Σε σχέση δηλαδή με την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανακουφίζει πιο άμεσα από τη φτώχεια και τις δυσμενείς συνθήκες κάτω από τις οποίες ζουν οι πολίτες.

2.       Ως παραγωγός κατάλληλα εξοπλισμένων επαγγελματιών και εφαρμοσμένης γνώσης. Κατά κοινή παραδοχή, η ενδυνάμωση της επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης είναι το «δεύτερο κλειδί» της ανάπτυξης. Δεν αρκεί απλά να εκπαιδεύεις επιστήμονες αλλά και όλους τους επαγγελματίες προκειμένου να καταφέρουν να επιβιώσουν σε μια τεχνολογικά καθοδηγούμενη οικονομία.

3.       Ως μηχανισμός ανάπτυξης. Η ανάπτυξη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το είδος της παρεχόμενης γνώσης στους πολίτες,

Η συμβολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ανάπτυξη τονίζεται ιδιαίτερα στην παράγραφο 233 του κειμένου “Το μέλλον που θέλουμε» της Διάσκεψης του ΟΗΕ (2012) για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη αλλά και σε άλλα επίσημα κείμενα ή οδηγίες υπερεθνικών οργανισμών.

 

Πώς μπορεί, ωστόσο, να συμβάλλει η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην ανάπτυξη;

Υπάρχουν διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με τον ρόλο τον οποίο μπορεί να παίξει η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην ανάπτυξη.

1.       Με την ανάπτυξη ανθρώπινου κεφαλαίου και δυναμικού. Μέσω της ανώτατης εκπαίδευσης μπορούν να παρασχεθούν στους υποψήφιους επαγγελματίες γνώσεις, δεξιότητες και κατάρτιση, προκειμένου να εκτελέσουν συγκεκριμένα καθήκοντα και επαγγέλματα. Οι δεξιότητες αφορούν κυρίως στην ικανότητα του ατόμου να έχει κριτική σκέψη, να επιλύει προβλήματα, να σκέφτεται ανορθόδοξα, να αμφισβητεί την υπάρχουσα κατάσταση, να πλάθει νέα σενάρια, να σχεδιάζει και να χαράσσει στρατηγικές.

2.       Με τη μεθοδολογική ή φιλελεύθερη αντίληψη της μάθησης. Η φιλελεύθερη αντίληψη αφορά άμεσα στην ανάπτυξη του ίδιου του ατόμου, ενώ η μεθοδολογική αφορά στο να μάθει κανείς πώς να μαθαίνει. Στις σύγχρονες κοινωνίες των γνώσεων οι πολίτες πρέπει να είναι ευέλικτοι ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται στις νέες καταστάσεις

3.       Με την καλλιέργεια, διατήρηση ή μετασχηματισμό των κοινωνικών και ηθικών αξιών: Οι ηθικές αξίες επηρεάζουν την ανάπτυξη και συμπεριφορά του ατόμου. Μπορούν να αναπαράγονται, αλλά και να μετασχηματίζονται.

4.       Μέσω της μετασχηματιστικής εκπαίδευσης και της κριτικής προσέγγισης της μάθησης. Το άτομο μέσα από την εσωτερική αναζήτηση, αποδοχή ή και αμφισβήτηση μιας κατάστασης κατανοεί καλύτερα τον εαυτό του, προβαίνει σε αλλαγές, ενώ ταυτόχρονα γίνεται και το ίδιο φορέας της αλλαγής σε ένα ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

5.       Με την ακαδημαϊκή έρευνα,

Η έρευνα στα τριτοβάθμια ιδρύματα διαμορφώνει πολιτικές αποφάσεις και ως εκ τούτου είναι σημαντική για την ανεξάρτητη ανάπτυξη τόσο των ίδιων των ιδρυμάτων όσο και του κράτους, έχοντας αντίκτυπο σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης ζωής και δράσης. Ωστόσο, και η ίδια η έρευνα θα πρέπει να διαμορφώνεται και να επηρεάζεται από τις ανάγκες της εκάστοτε κοινωνίας ή και κοινότητας.

Είναι πολύ σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη οι προτεραιότητες που έχει η τοπική κοινωνία.

Συνεπώς, η έρευνα και γενικότερα η λειτουργία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι πολυδιάστατη και ενσωματώνει οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις, οι οποίες αλληλοσυνδέονται και συνδιαμορφώνουν την κοινωνία.

Το ζητούμενο είναι τι θα μπορούσε τώρα να προσφέρει η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση στην εθνική αλλά και τοπική πλέον προσπάθεια για οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.

Αναμφισβήτητα, η λειτουργία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης διέπεται από μια συντηρητική άποψη του ρόλου της απέναντι στην κοινωνία, ωστόσο, πολλά μπορούν να γίνουν.

Υπάρχουν δυνατότητες αξιοποίησης του αξιόλογου επιστημονικού έμψυχου υλικού που είναι διαθέσιμο και της υψηλής τεχνογνωσίας που υπάρχει στη χώρα μας για να προβούμε σε δράσεις που θα αλλάξουν τα ζοφερά υπάρχοντα δεδομένα.

Σε αυτές τις παραδοχές εδράζεται η σκοπιμότητα και η αξία αυτού του μνημονίου.

Στην συνεργασία πανεπιστημίων και «λειτουργική σύνδεση» με την τοπική κοινωνία.

Κυρίες και Κύριοι

Τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι καθοριστικοί εταίροι στην υλοποίηση της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE) για την προώθηση και τη διατήρηση της ανάπτυξης.

Η στρατηγική «Ευρώπη 2020» είχε θέσει ως στόχο το 40% των νέων Ευρωπαίων να έχουν προσόντα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ η ανανεωμένη ατζέντα της ΕΕ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που εγκρίθηκε από την Επιτροπή τον Μάιο του 2017, προσδιορίζει τέσσερις βασικούς στόχους:

·        Την αντιμετώπιση αναντιστοιχιών μελλοντικών δεξιοτήτων και προώθηση της αριστείας,

·        Τη δημιουργία συνδεδεμένων συστημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,

·        Τη διασφάλιση ότι τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συμβάλλουν στην καινοτομία,

·        Την υποστήριξη αποτελεσματικών και αποδοτικών συστημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

 

Κυρίες και κύριοι

Η παρούσα συνεργασία μεταξύ του Πανεπιστημίου Πατρών και του Πανεπιστημίου της Λευκωσίας, ουσιαστικά μια συνεργασία μεταξύ δύο εκ των κορυφαίων πανεπιστημίων του κόσμου, αποτελεί συνέχεια μιας προσπάθειας που έχει αρχίσει από καιρό.

Υπογραφή μνημονίων συνεργασίας, κοινά προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, κοινές ερευνητικές δράσεις και πρωτοβουλίες, κοινές δημοσιεύσεις σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά, συνιστούν μερικές από τις πρωτοβουλίες που έχουν υλοποιηθεί έως τώρα.

Με το παρόν ωστόσο, μνημόνιο, η συνεργασία προχωρά σε ένα ευρύτερο επίπεδο εξωστρέφειας, ανοιχτότητας και ανάπτυξης, καθώς τρίτος εταίρος της συνεργασίας είναι ο Δήμος της Αρχαίας Ολυμπίας.

Σύνδεση, λοιπόν, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την τοπική αυτοδιοίκηση.

Μια τοπική αυτοδιοίκηση που εκπροσωπεί ένα από τα ισχυρότερα παγκόσμια ονόματα πολιτισμού, που είναι η  ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ.

Δηλαδή,

Η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά του Νομού, σε μια προσπάθεια συνένωσης των ευρωπαϊκών και μεσογειακών λαών και ανταλλαγής κουλτούρας και σκέψης.

Αυτό είναι το  διακύβευμα.

Κύριε Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών,

 

Πρέπει να απελευθερώσουμε τον εαυτό μας, έλεγε ο Αριστοτέλης Ωνάσης, από την ελπίδα ότι η θάλασσα θα γαληνέψει. Πρέπει να μάθουμε, να πλέουμε και με τους δυνατούς ανέμους.

Είμαι σίγουρος ότι το ενστερνίζεστε και το υιοθετείτε.  

Εδώ, στον εμβληματικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, στην αιχμή του δόρατος του Ελληνισμού, στην παγκόσμια πόλη της ιστορίας και του μέλλοντος, στην Ολυμπιακή Γη

Σας  καλώ και για κάτι επιπλέον. Ιδιαίτερα σημαντικό.

Την δημιουργία και προπτυχιακού τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών, που θα συμπληρώσει καταλυτικά τη νέα αφετηρία που εγκαινιάζουμε σήμερα με την συνεργασία των δύο Πανεπιστημίων και του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας.

Κυρίες και Κύριοι,

Κλείνοντας και,

Ζητώντας συγνώμη εάν ενοχλήσω, θα επικαλεστώ τη ρήση του Ανδρέα Παπανδρέου, ότι έχουμε μόνο μια δυνατότητα. Να πετύχουμε.

Δεν ξέρω αν πάντα οι μεγάλες αλλαγές προέρχονται από λίγους που αντιλαμβάνονται τα βήματα της ιστορίας.

Γνωρίζω όμως ότι θα το καταφέρουμε με τον διαρκή έλεγχο και επαναπροσδιορισμό της σωστής πλευράς της ιστορίας.

Σήμερα έχουμε επιλέξει.

Την επιτυχία.

Για την ακαδημαϊκή κοινότητα και την κοινωνία που αναμένει.

Σας ευχαριστώ   

Copyright © 2023 | Γιώργος Παναγιωτόπουλος

Πολιτική Απορρήτου